Τετάρτη, 04 Μαΐου 2011 17:26

Τα αποτελέσματα έρευνας για τις αλλαγές που ετοιμάζει το υπ. Παιδείας στο Λύκειο

Γράφτηκε από τον 

Τα επτά αδύνατα σημεία της πρότασης του υπουργείου Παιδείας , τα οποία προέκυψαν από την έρευνα που διενήργησε το Κλαδικό Ινστιτούτο Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το ΚΑΝΕΠ / ΓΣΕΕ , παρουσίασε ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ Μ. Κουροτός σε σημερινή εκδήλωση, στην οποία  έλαβαν μέρος εκπρόσωποι κομμάτων και των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών. Ειδικότερα, όπως είπε ο κ. Κουροτός ,  οι δομικές αδυναμίες στο σχέδιο του Υπουργείου για το Νέο Γενικό Λύκειο εντοπίζονται στα εξής :

1. δεν ανταποκρίνεται στις ουσιαστικές ανάγκες των εφήβων μαθητών αφού παραγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες και τα φυσικά χαρακτηριστικά της  ηλικίας τους. Συνεχίζει να τους εμπλέκει στη μαθησιακή διαδικασία μετρόπο ψυχαναγκαστικό, νοσηρά ανταγωνιστικό και παρωχημένο.

2. δεν αντιμετωπίζει το Λύκειο ως μια, πραγματικά περιεκτική και σύγχρονη, βαθμίδα γενικής παιδείας. Αντίθετα το διαμορφώνει ως βαθμίδα εξειδίκευσης μέσα από ένα πλήθος μαθημάτων που ανταγωνίζονται το ένα το άλλο αφήνοντας το μαθητή αδιάφορο και παθητικό.

3. δεν παρέχει στους μαθητές πραγματική δυνατότητα επιλογής μαθημάτων, επιλογή που να τους διασφαλίζει την ελευθερία να διαμορφώνουν το πρόγραμμα σπουδών σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα και τις ικανότητές τους.  Η «ελευθερία των επιλογών» με τον τρόπο που παρέχεται στην πρόταση του Υπουργείου είναι ψευδεπίγραφη και περιοριστική, γι’ αυτό θα ακυρωθεί, ουσιαστικά, στην πράξη της εκπαιδευτικής καθημερινότητας.

4. δεν οδηγεί στη μορφωτική αυτοτέλεια και στην παιδαγωγική αυτονομία του Λυκείου. Εξακολουθεί να εγκλωβίζει το Λύκειο σε παθητικό προθάλαμο της επόμενης βαθμίδας αφού το κρατά όμηρο του συστήματος πρόσβασης στο Πανεπιστήμιο. Υπό την έννοια αυτή θα διευρυνθεί η φροντιστηριακή λογική της εκπαιδευτικής διαδικασίας με συνέπεια τη διαιώνιση της ίδιας νοσηρής νοοτροπίας που ταλανίζει εδώ και δεκαετίες το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

5. δε δημιουργεί μια βαθμίδα διασφαλισμένης ποιότητας. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει ένα σοβαρό και αξιόπιστο εξεταστικό σύστημα που πιστοποιεί με κύρος την επάρκεια ενός εθνικού απολυτηρίου το οποίο θα ανοίγει διεξόδους προς όλες τις κατευθύνσεις.

6. δε διασυνδέει το Λύκειο, ως ενεργό μαθησιακό κέντρο, με την τοπική κοινωνία, αφού εξακολουθεί να το αντιμετωπίζει ως απονεκρωμένο κύτταρο της εκπαιδευτικής γραφειοκρατίας που εθίζει τους μαθητές στην απομνημόνευση και την τυπολατρία.

7. δεν αντιμετωπίζει στο ίδιο πλαίσιο συζήτησης το τεχνικό – επαγγελματικό Λύκειο και τη σχέση των δυο σχολείων μεταξύ τους, καθώς και με την προηγούμενη και επόμενες βαθμίδες τους.

Ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ επισήμανε την ανάγκη συστράτευσης όλων των  δυνάμεων του τόπου, προκειμένου να αξιοποιηθεί μία από τις πιο κρίσιμες προκλήσεις στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Oι εκπρόσωποι των κομμάτων συνεχάρησαν την ΟΙΕΛΕ για την πρωτοβουλία της να παρουσιάσει αυτή την έρευνα. Ο αναπληρωτής του τομέα Παιδείας της ΝΔ, κ. Θ. Κυριαζής αναρωτήθηκε για ποιο λόγο το Υπ. Παιδείας δεν αξιοποιεί τις έρευνες του ΚΑΝΕΠ ΓΣΕΕ και της ΟΙΕΛΕ για το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα. Συμφώνησε, δε, με το συμπέρασμα της έρευνας ότι το Νέο Λύκειο είναι ουσιαστικά παλαιάς κοπής. Η εκπρόσωπος Παιδείας του ΛΑΟΣ κ. Α. Σπαθάτου χαρακτήρισε «χαοτικές και βερμπαλιστικές» τις θέσεις του ΥΠΔΒΜΘ και τόνισε τη σημασία της αυτονομίας του Λυκείου. Ο εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ, βουλευτής κ. Τάσος Κουράκης έθεσε το θέμα των διπλών απολυτηρίων, την επαναφορά των πειραματικών σχολείων ως σχολείων-ελίτ για παιδιά προνομιούχων στρωμάτων και στάθηκε αλληλέγγυος στα εργασιακά προβλήματα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Ο κ. Ν. Τσούκαλης, βουλευτής και εκπρόσωπος της Δημοκρατικής Αριστεράς, είπε πως το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το Νέο Λύκειο δεν εξυπηρετεί τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την ανάπτυξη και χαρακτήρισε την έρευνα της ΟΙΕΛΕ «όπλο» για την εκπαιδευτική επιχειρηματολογία του κόμματός του.

Οι εκπρόσωποι και των τριών μεγάλων εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΔΟΕ, ΟΛΜΕ, ΠΟΣΔΕΠ) συμφώνησαν στο ότι το σχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για το Νέο Λύκειο δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της ελληνικής κοινωνίας και πως είναι αναγκαίο να ξεκινήσει από την αρχή  ο διάλογος για το κρίσιμο αυτό θέμα στα πλαίσια της εκπαιδευτικής κοινότητας. Επισήμαναν ταυτόχρονα την ιδιαίτερη σημασία και τη χρησιμότητα της δημοσίευσης της έρευνας της ΟΙΕΛΕ ως μιας καλής αφετηρίας για τον διάλογο αυτό και της αναγκαιότητας για κοινή δράση όλων των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών. Ο πρόεδρος της ΔΟΕ κ. Κομνηνός Μαντάς εξήρε την προσπάθεια της Ομοσπονδίας να παρουσιάσει έρευνα με απόψεις των εργαζομένων και τόνισε την ανάγκη συμπόρευσης των εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών, καθώς τα προβλήματα είναι κοινά. Ο εκπρόσωπος του ΔΣ της ΟΛΜΕ κ. Ηλίας Παπαχατζής συμφώνησε με τα γενικά συμπεράσματα της έρευνας και χαρακτήρισε το Νέο Λύκειο ως αλυσόδεμα των παιδιών με άγχος και περιορισμούς. Η Γενική Γραμματέας της ΠΟΣΔΕΠ κ. Ευγενία Μπουρνόβα εξέφρασε την έκπληξή της για το ότι η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αγνοεί προκλητικά τις έρευνες των εκπαιδευτικών, παρά το γεγονός ότι είναι τεκμηριωμένες και δεν έχουν καταγγελτικό χαρακτήρα. Πρόσθεσε, δε, πως το εθνικό απολυτήριο λυκείου θα πρέπει να είναι ισχυρό και αυτόνομο. Τέλος, ο κ. Χρήστος Νάστας, Γ.Γ. της Εθνικής Επιτροπής Ατόμων με Αναπηρία ευχαρίστησε την ΟΙΕΛΕ για τη συμπαράστασή της στον αγώνα των ατόμων με ειδικές ανάγκες για ένα σχολείο ανθρώπινο, δημοκρατικό και ισότιμο, ένας αγώνας που προσκρούει, όπως είπε, στην αναλγησία του Υπουργείου.

πηγή ΕΣΟΣ

Διαβάστηκε 1793 φορές
Παρακολουθήστε κάποιο Σεμινάριο

Σχόλια

Αφήστε τα σχόλια σας

Δημοσίευσε ένα σχόλιο σαν επισκέπτης

0 / 10000 Περιορισμός χαρακτήρων
Το κείμενο πρέπει να είναι 20-10000 χαρακτήρες

Get connected with Us

Subscribe to our newsletter