Breaking News
Hobby Festival 2018 - Τετάρτη, 03 Οκτωβρίου 2018 01:13
07 Οκτωβρίου το 10ο Greece Race for the Cure® - Πέμπτη, 20 Σεπτεμβρίου 2018 23:52
Education Festival 2018 «Ανακάλυψέ το!» - Τετάρτη, 05 Σεπτεμβρίου 2018 12:19
Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2011 11:23

Η αξιολόγηση ενός τμήματος από έναν πρώην φοιτητή.

Γράφτηκε από  Δ.Κ

Άρθρο του πρώην φοιτητή Δ.Κ.

1. Καλωσόρισμα πρωτοετών φοιτητών

Κάθε εξάμηνο μέχρι πρότινος και κάθε χρόνο από πέρυσι, οι πρωτοετείς φοιτητές που εισέρχονται στο Τμήμα αγνοούνται επιδεικτικά από τα όργανα του. Κανείς δεν τους υποδέχεται, κανείς δεν τους καλωσορίζει, κανείς δεν διοργανώνει μια πρώτη συνάντηση, να τους πει δυο λόγια για το καινούριο περιβάλλον στο οποίο βρέθηκαν και να τους ενημερώσει για βασικά τουλάχιστον πράγματα που πρέπει να γνωρίζουν.

2. Διδασκαλία καθηγητών

Κατά κανόνα η διδασκαλία κυμαίνεται σε υψηλό επίπεδο και το ανθρώπινο δυναμικό είναι κατά τη γνώμη μου ένα από τα δυνατά σημεία του Τμήματος.

Μείον αποτελεί η έλλειψη συνεργασίας μεταξύ των καθηγητών ή και των θεσμικών οργάνων, όσον αφορά τη διδαχθείσα ύλη, ώστε να μη διδασκόμαστε τα ίδια πράγματα σε δύο, τρία ή και τέσσερα ακόμη μαθήματα. Επίσης παρατηρείται το φαινόμενο, στο περίγραμμα σχεδόν όλων των μαθημάτων που δημοσιεύεται στο site του Τμήματος, να αναφέρεται ύλη που ποτέ δεν έχει διδαχθεί. Ακόμη υπήρξαν καθηγητές που απαξίωναν οι ίδιοι το μάθημα που δίδασκαν, όπως για παράδειγμα κάποιος, ο οποίος ισχυριζόταν ότι το μάθημά του δεν μπορεί να διδαχθεί μιας και είναι καθαρά θεωρητικό. Έδινε στο πρώτο μάθημα λοιπόν οδηγίες στους φοιτητές τι να διαβάσουν (από το δικό του βιβλίο) και όποιος έχει απορίες να τον επισκέπτεται στο γραφείο του, τις ώρες που θα έπρεπε να βρίσκεται στην αίθουσα διδασκαλίας. Όσο για τις εξετάσεις έδινε μερικές τυποποιημένες ερωτήσεις (ίδιες κάθε φορά) και μ’ αυτό τον τρόπο … πέρναγε ο καιρός.

Επίσης ένα μάθημα που απαξιωνόταν από τη συντριπτική πλειοψηφία των διδασκόντων ήταν το σεμινάριο τελειοφοίτων. Σχεδόν κανείς καθηγητής δεν το δίδασκε, με αποτέλεσμα να είναι αυτό που μαρτυρούσε ο τίτλος του. Ένα σεμινάριο ελάχιστων ωρών και όχι ένα μάθημα που έπρεπε να διδάσκεται 4 ώρες την εβδομάδα. Χωρίς να έχω στοιχεία που να το αποδεικνύουν η αίσθησή μου ήταν ότι σε αυτό το μάθημα έμπαιναν και οι μεγαλύτεροι βαθμοί.

3. Βιβλία

Πολλά από τα βιβλία που διανέμονται δωρεάν στους φοιτητές, αλλά πληρώνονται, είναι παρωχημένα και δεν ανταποκρίνονται στις ανάγκες των μαθημάτων. Πολλοί καθηγητές δεν τα θεωρούν κατάλληλα και συστήνουν άλλα ή κάποιες προσωπικές τους σημειώσεις.

Επίσης υπάρχουν βιβλία που έχουν εκδοθεί πριν πολλά χρόνια (π.χ. επί δραχμής) και παρότι έχουν ξεπεραστεί, αλλά περιέχουν και πληθώρα λαθών, εντούτοις προτείνονται από τους διδάσκοντες, αφού στις περισσότερες περιπτώσεις οι ίδιοι είναι οι συγγραφείς. Δεν μπαίνουν στον κόπο δε να ενημερώσουν για τα λάθη που περιέχουν και έχει παρατηρηθεί «άπειρες φορές» το φαινόμενο, να λύνουμε μια άσκηση μέσα από το βιβλίο και επειδή έχει λάθος αποτέλεσμα να ταλαιπωρούμαστε χωρίς λόγο μέχρι να το ανακαλύψουμε.

4. Υλικοτεχνική υποδομή

Εργαστηριακά μαθήματα διδάσκονται σε αίθουσες θεωρητικής διδασκαλίας με αποτέλεσμα να αποτελούν ένα ακόμη θεωρητικό μάθημα. Η έλλειψη εργαστηρίων είναι παραπάνω από εμφανής. Για παράδειγμα διδάσκονταν εργαστηριακά το Χρηματιστήριο Αθηνών και οι φοιτητές δεν είχαν δει ποτέ μια συνεδρίαση μέσα από οθόνες Η/Υ.

Χαρακτηριστικά αναφέρω ότι το μόνο μάθημα το οποίο έχω διδαχθεί στο εργαστήριο και ήμασταν συνεχώς συνδεδεμένοι στο internet, άρα εφαρμόζαμε στην πράξη αυτό που μόλις μαθαίναμε, ήταν το «Ηλεκτρονικό Εμπόριο» με καθηγήτρια την κ. Χρύσα Αγαπητού.

5. Χώροι – γραφεία καθηγητών

Σε προσωπικό επίπεδο με ενοχλεί η ρατσιστική συμπεριφορά του ΤΕΙ απέναντι στους έκτακτους καθηγητές, οι οποίοι στην συντριπτική τους πλειοψηφία είναι «έκτακτοι ως καθηγητές». Αυτό φαίνεται και από το γεγονός ότι στερούνται γραφείων εντός της σχολής, με αποτέλεσμα η όποια συνεργασία με τους φοιτητές να γίνεται κυριολεκτικά στο δρόμο ή στην καλύτερη περίπτωση στις πέριξ του ΤΕΙ καφετέριες. Ακόμη και ο χώρος που τους αναλογεί για να σταθμεύουν τα αυτοκίνητά τους είναι διαφορετικός από τον χώρο που σταθμεύουν οι μόνιμοι.

6. Πρόσβαση σε άτομα με ειδικές ανάγκες

Στο Τμήμα (και στο ΤΕΙ γενικότερα) δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα ώστε να υπάρχει πρόσβαση σε άτομα με ειδικές ανάγκες και κινητικά προβλήματα. Ακόμα και αν κάποιος παρουσιάζει ένα πρόσκαιρο πρόβλημα που δυσχεραίνει την κίνησή του (π.χ. από κάποιο ατύχημα), δεν μπορεί να προσεγγίσει τους εσωτερικούς χώρους του ΤΕΙ. Η υποκρισία δε έχει φτάσει σε τέτοιο επίπεδο ώστε δημιουργήθηκαν ράμπες για αναπηρικά καροτσάκια εντός του κεντρικού διαδρόμου αλλά δεν υπάρχει δυνατότητα να εισέλθουν τα καροτσάκια εντός του κτιρίου αφού οι είσοδοι είναι αποκλεισμένες.

7. Στέρηση ομαδικού πνεύματος

Δεν υπάρχει συνεργασία σε ικανοποιητικό επίπεδο μεταξύ καθηγητών και φοιτητών. Λίγοι καθηγητές αναπτύσσουν τέτοιες σχέσεις με τους φοιτητές τους που θα οδηγήσουν στην εποικοδομητική ανταλλαγή απόψεων και θα αναδείξουν τις όποιες ανησυχίες των φοιτητών και τις καινούριες ιδέες. Συνήθως η ανταλλαγή απόψεων έχει να κάνει με το πώς θα περάσουμε το μάθημα και άλλα συναφή.

8. Ωράρια

Η πλειοψηφία των καθηγητών δεν τηρεί τα, από τον κανονισμό προβλεπόμενα, ωράρια διδασκαλίας. Ο καθένας αυτοσχεδιάζει σε σχέση με τους χρόνους διδασκαλίας, μη δίνοντας σημασία στις πραγματικές ανάγκες (εκπαιδευτικές – σωματικές) των φοιτητών. Υπενθυμίζεται ότι τα μαθήματα, με βάση τον κανονισμό, πρέπει να ξεκινούν κάθε ώρα «ακριβώς» και να τελειώνουν «παρά τέταρτο», ακολουθώντας 15λεπτο διάλειμμα. Σε αντίθεση, το σύνηθες είναι να ξεκινάνε οι περισσότεροι καθηγητές καθυστερημένα το μάθημα και μετά … ότι θέλει ο καθένας κάνει. Οι πιο αυστηροί και πιο τυπολάτρες εξαντλούν την αυστηρότητά τους στην περικοπή των διαλειμμάτων, ορίζοντας διαλείμματα, συνήθως, 5 λεπτών με τη δικαιολογία ότι δεν μας παίρνει ο χρόνος. Υπάρχουν και κάποιοι βέβαια που τα καταργούν εντελώς!!!

9. Ερευνητικό έργο – σύνδεση με την αγορά

Το ερευνητικό έργο κυμαίνεται σε χαμηλό επίπεδο. Ελάχιστα πράγματα φαίνεται να έχουν συμβεί τα τελευταία χρόνια, αλλά και όταν συμβαίνουν οι τελευταίοι που τα αντιλαμβάνονται είναι οι φοιτητές.

Το τμήμα δεν συνδέεται με επιχειρήσεις και είναι αποκομμένο από τις πραγματικές συνθήκες που επικρατούν στην αγορά.

Το άρθρο 8 §1 του κανονισμού του ΤΕΙ αναφέρει:

α) «Για την αποτελεσματικότερη εμπέδωση των θεωρητικών, τεχνολογικών και πρακτικών γνώσεων των σπουδαστών, οργανώνονται με πρωτοβουλία και ευθύνη του Τμήματος, εκπαιδευτικές επισκέψεις και εκδρομές μικρής χρονικής διάρκειας (όχι περισσότερες από τρεις (3) συνεχόμενες εργάσιμες ημέρες το εξάμηνο) σε χώρους εργασίας και βιομηχανικών εγκαταστάσεων. Η έγκριση παρέχεται σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό του Τ.Ε.Ι. β) Πολυήμερες, άνω των τριών (3) ημερών, εκπαιδευτικές εκδρομές, στο εσωτερικό ή το εξωτερικό, πραγματοποιούνται μόνο κατά τις διακοπές των Χριστουγέννων, του Πάσχα και του καλοκαιριού. Η έγκριση   παρέχεται   από   τον   Υπουργό   Εθνικής   Παιδείας   και Θρησκευμάτων, ύστερα από εισήγηση του οικείου Τμήματος (στην οποία περιλαμβάνεται το πρόγραμμα εκπαιδευτικών επισκέψεων και εκτίμηση της απαιτούμενης δαπάνης μεταφοράς των σπουδαστών) και πρόταση του Συμβουλίου του T.E.I.»

Εκτός από μία επίσκεψη στην Στατιστική Υπηρεσία με πρωτοβουλία του καθηγητή κ. Χρήστου Φράγκου δεν έχει συμβεί κάτι άλλο σχετικό, στο πλαίσιο των μαθημάτων που έχω παρακολουθήσει τα τελευταία τρία χρόνια.

10. Τρόπος αξιολόγησης καθηγητών και μαθημάτων

Η διαδικασία που οι φοιτητές αξιολογούν τους καθηγητές και τα μαθήματα δεν είναι τέτοια που να προσδίδει ένα κύρος στο θεσμό. Χωρίς προηγούμενη ενημέρωση καλούνται οι φοιτητές σε μια και μόνη ημέρα να αξιολογήσουν καθηγητές και θεσμούς μέσα από ένα ερωτηματολόγιο με πολλά κενά και παραλείψεις. Αν κάποιος τυχαία απουσιάζει τη συγκεκριμένη ημέρα, χάνει το δικαίωμα να εκφράσει άποψη. Επίσης η ανακοίνωσή των αποτελεσμάτων αλλά και το τι μέλει γενέσθαι αποτελεί καλά κρυμμένο μυστικό.

11. Το site του Τμήματος

Το site του Τμήματος αλλά και του ΤΕΙ γενικότερα είναι ελλιπέστατο, ανενημέρωτο και γεμάτο ανακρίβειες.

Δεν υπάρχει πουθενά σε ηλεκτρονική ή έντυπη μορφή, η ολοκληρωμένη παρουσίαση του Τμήματος με το έργο και τις δυνατότητες που αυτό προσφέρει και δεν αναφέρεται καμιά δραστηριότητα φοιτητών. Ειδικά οι τελευταίοι (φοιτητές) αγνοούνται επιδεικτικά. Και όμως το ΤΕΙ, η Σχολή, το Τμήμα, γι’ αυτούς φτιάχτηκαν. Κατά πάγια δε τακτική και άλλων δημόσιων οργανισμών το site απέχει από την πραγματικότητα.

Ακόμη δεν αναφέρονται πουθενά τα κατοχυρωμένα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων  (άδεια εξάσκησης επαγγέλματος λογιστή-φοροτεχνικού).

12. Ωράρια λειτουργίας γραμματείας

Η Γραμματεία του Τμήματος έχει κάποιες αρμοδιότητες οι οποίες δεν αναγράφονται πουθενά. Επίσης λειτουργεί για την εξυπηρέτηση των φοιτητών μόνο τρεις ημέρες την εβδομάδα και μόνο συγκεκριμένες ώρες και σε κάθε περίπτωση δεν παραμένει ανοικτή τα απογεύματα.

13. Ωράρια διδασκαλίας μαθημάτων

Τα μαθήματα διδάσκονται μόνο πρωινές ώρες με ελάχιστες εξαιρέσεις. Παρότι στον κανονισμό λειτουργίας του ΤΕΙ αναφέρεται ότι υπάρχει ειδική μέριμνα για τους εργαζόμενους φοιτητές στην πράξη δεν συμβαίνει κάτι τέτοιο. Πιστεύω πως το ΤΕΙ γενικότερα αλλά και το Τμήμα ειδικότερα, θα έπρεπε να λειτουργούν μέχρι αργά το απόγευμα. Αυτό όμως μπορεί να έρχεται σε αντίθεση με κάποιες απόψεις που υποστηρίζουν ότι τα ωράρια είναι αυστηρά μοιρασμένα. Οι μόνιμοι διδάσκουν ΠΑΝΤΟΤΕ πρωί και οι έκτακτοι όποτε μπορούν, μιας και κατά κανόνα απασχολούνται και σε άλλες εργασίες (και δικαίως λόγω των αμοιβών που εισπράττουν). Επομένως μάλλον οι μόνιμοι ελέγχουν την κατάσταση των ωραρίων και εκεί πρέπει να εντοπισθεί το πρόβλημα.

14. Μαθήματα που διδάσκονται

Με την τελευταία αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών άλλαξαν πολλά σε επίπεδο μαθημάτων. Κάποια θεωρητικά που είχαν γίνει εργαστηριακά έγιναν θεωρητικά, κάποια εργαστηριακά έγιναν θεωρητικά με την ελπίδα να γίνουν κάποτε πραγματικά εργαστηριακά και κάποια αλλά ένας Θεός ξέρει αν είναι εργαστηριακά ή θεωρητικά. Ίσως με ένα καινούριο πρόγραμμα σπουδών να (ξανα)μάθουμε λεπτομέρειες.

15. Βιβλιοθήκη

Η βιβλιοθήκη του ΤΕΙ παρέχει υπηρεσίες ικανοποιητικού επιπέδου. Ο αριθμός όμως των Η/Υ που βρίσκονται στο χώρο (και ειδικά αυτών που λειτουργούν) είναι πολύ μικρός για να καλύψει ακόμη και βασικές ανάγκες πρόσβασης στο διαδίκτυο. Στα θετικά αναφέρεται η ύπαρξη ασύρματου δικτύου σε πολλούς χώρους εντός του ΤΕΙ.

 

16. Ιατρική φροντίδα

Η ύπαρξη ιατρείου βοηθά σημαντικά στην αντιμετώπιση έκτακτων περιστατικών που αφορούν στη σωματική υγεία των φοιτητών. Δεν έχει ληφθεί όμως καμία μέριμνα όσον αφορά την ψυχική τους υγεία. Ευρισκόμενοι σε μια ιδιαίτερα ευαίσθητη ηλικία, ειδικά οι νεοεισελθόντες στη σχολή φοιτητές, συχνά μακριά από τον τόπο διαμονής των γονέων τους, έχουν να αντιπαλέψουν ένα κυριολεκτικά εχθρικό περιβάλλον. Είτε αυτό αφορά στις συνθήκες ζωής (οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα), είτε στο ψαλίδισμα των ονείρων τους, αφού πολλές φορές η πραγματικότητα διαψεύδει με τον χειρότερο τρόπο όνειρα και προσδοκίες. Καθίσταται επιτακτική η ανάγκη λοιπόν για ύπαρξη ειδικών (ψυχολόγοι κλπ), που θα στηρίξουν τους έχοντες ανάγκη για βοήθεια.

17. Έλλειψη σπουδαστικής ταυτότητας

Σύμφωνα με το άρθρο 18 του κανονισμού λειτουργίας του ΤΕΙ «Στους σπουδαστές T.E.I. χορηγούνται: η σπουδαστική ταυτότητα, και το δελτίο ειδικού εισιτηρίου σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».

Σπουδαστική ταυτότητα δεν χορηγείται και αν κάποιος δεν επιθυμεί να μετακινείται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν μπορεί να αποδείξει την φοιτητική του ιδιότητα. Θα έπρεπε να χορηγείται φοιτητική ταυτότητα και μάλιστα με χαρακτήρες γραμμένους και στα λατινικά. Η φοιτητική ιδιότητα δεν χάνεται στο εξωτερικό όπου φυσικά το δελτίο ειδικού εισιτηρίου δεν έχει καμιά ισχύ.

18. Οργάνωση Μαθημάτων - Προγράμματα Σπουδών

Το άρθρο 4 §4 του κανονισμού του ΤΕΙ αναφέρει:

«Το αργότερο μία (1) εβδομάδα πριν από την έναρξη  των μαθημάτων κάθε   διδακτικού   εξαμήνου   συντάσσεται   με   τη   φροντίδα   του Συμβουλίου  του  Τμήματος     και  ανακοινώνεται   με  ευθύνη   του Προϊσταμένου του Τμήματος, το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων του Τμήματος, το οποίο περιέχει:

α) τα τυπικά προγράμματα σπουδών κάθε εξαμήνου,

β) τα μέλη του Ε.Π. που θα διδάξουν κάθε μάθημα των τυπικών προγραμμάτων και

γ)  την  ημέρα,  την  ώρα  και την  αίθουσα  ή  τον  χώρο  που  θα πραγματοποιηθεί κάθε μάθημα.»

Κάτι τέτοιο δεν έχει συμβεί ποτέ μέχρι σήμερα. Μόνο στα τελευταία εξάμηνα το πρόγραμμα ανακοινώθηκε μόλις λίγες ώρες πριν τη λήξη της προθεσμίας για ανανέωση εγγραφής, αλλά και πάλι δεν ήταν οριστικό μιας και συνέβησαν αρκετές αλλαγές. Σε κάθε περίπτωση δεν αναφέρονται πουθενά οι ώρες διδασκαλίας των εργαστηρίων. Αυτές προκύπτουν αργότερα, με το γνωστό απαράδεκτο και τριτοκοσμικό τρόπο «της ουράς». Εν έτει 2011 θα έπρεπε ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ και οι εγγραφές στα εργαστήρια να γίνονται μέσω internet.

19. Τελετή ορκωμοσίας

Η τελετή ορκωμοσίας θα έπρεπε να είναι γιορτή για το Τμήμα. Την ώρα της τελετής δεν θα έπρεπε να γίνεται μάθημα για να παρευρίσκονται όλοι οι καθηγητές του Τμήματος. Μάλλον όμως κινείται στα πλαίσια μιας διαδικασίας που φαίνεται να αποτελεί αγγαρεία για το εκπαιδευτικό προσωπικό και κατά κανόνα παρευρίσκονται κάθε φορά όσοι την συγκεκριμένη στιγμή δεν έχουν τι άλλο να κάνουν.

20. Συμπέρασμα

Η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού ιδρύματος ή ενός τμήματος είναι κάτι που προφανώς πρέπει να γίνεται με πολύ προσεκτικό και επιστημονικό τρόπο ώστε να οδηγεί στη συνεχή αναβάθμισή του.

Πέραν των όποιων μεθόδων έχουν θεσπιστεί γι’ αυτή τη διαδικασία δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να παραβλεφθεί, αυτό που όλοι οι εμπλεκόμενοι (καθηγητές, φοιτητές, διοικητικό προσωπικό) γνωρίζουμε. Το ΤΕΙ ως δημόσιο εκπαιδευτήριο πάσχει από την (κακώς εννοούμενη) δημοσιοϋπαλληλική ελληνική νοοτροπία. Αν, ως οφείλει, αποβάλλει αυτή τη νοοτροπία, θα αναβαθμιστεί σε μεγάλο βαθμό όχι μόνο με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές αλλά πάνω απ΄ όλα στη συνείδηση της κοινωνίας. Θα πρέπει βέβαια να γίνουν βαθιές τομές, ώστε να αποτελέσει πηγή έμπνευσης για τους φοιτητές του και να τους εμφυσήσει ένα όραμα.

Επί της ουσίας το Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του ΤΕΙ Αθήνας ζει μια διττή πραγματικότητα. Ο τρόπος που λειτουργεί έρχεται σε πλήρη αντίθεση με αυτά που διδάσκει.

ΣΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΤΟΜΕΑ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΙ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΘΕΩΡΕΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΩΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΕΝΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ

ΥΓ. Στο κείμενο αυτό ο γράφων αποτυπώνει κάποιες σκέψεις και απόψεις μέσα από την εμπειρία του ως φοιτητής, με σκοπό να προβληματίσει όποιον θα ήθελε και θα μπορούσε να δει τα πράγματα και από μια άλλη οπτική. Συνειδητά δεν γίνεται αναφορά στις διάφορες ομαδούλες, κλίκες, και παρεούλες που λειτουργούν σε επίπεδο καθηγητών καθώς και στις αντιπαραθέσεις τους, επειδή το κείμενο δεν ήθελε να αποτελέσει αφορμή για πολύ γέλιο (ή κλάμα) αλλά μόνο για προβληματισμό.

Έχεις διαφορετική άποψη ή συμφωνείς?

Ένα σχόλιο θα μας διαφώτιζε!

Διαβάστηκε 2811 φορές Τελευταία τροποποίηση στις Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου 2011 11:54
Παρακολουθήστε κάποιο Σεμινάριο

Σχόλια

Αφήστε τα σχόλια σας

Δημοσίευσε ένα σχόλιο σαν επισκέπτης

0 / 10000 Περιορισμός χαρακτήρων
Το κείμενο πρέπει να είναι 20-10000 χαρακτήρες

Σεμινάρια Προσεχώς

Δεν υπάρχουν επερχόμενα σεμινάρια

Νέες Καταχωρήσεις Σεμιναρίων

Δεν υπάρχουν επερχόμενα σεμινάρια

Get connected with Us

Subscribe to our newsletter